Saturday, October 17, 2015

Πως μπορώ να μάθω στο παιδί μου να τρώει υγιεινά;

Πως μπορώ να μάθω στο παιδί μου να τρώει υγιεινάΗ υγιεινή διατροφή των παιδιών μας είναι πολύ σημαντική για την ευεξία και την ανάπτυξή τους. Επιπλέον, από την παιδική ηλικία εδραιώνονται πολλές διατροφικές συνήθειες που μας ακολουθούν μέχρι την ενήλικη ζωή, που σημαίνει πως είναι πολύ σημαντικό να βοηθούμε τα παιδιά να υιοθετούν υγιεινές συνήθειες διατροφής και τρόπου ζωής. Δεδομένης και της ανησυχητικής αύξησης της παχυσαρκίας τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων, υπογραμμίζεται η σημασία της υιοθέτησης των παραπάνω. Το στάδιο αυτό της ζωής αποτελεί όμως και σπουδαία ευκαιρία για να μάθουμε στα παιδιά υγιεινές συνήθειες, καθώς σ’ αυτές τις ηλικίες μπορούν να δέχονται και να «απορροφούν» τα διάφορα ερεθίσματα και τις πληροφορίες πολύ εύκολα. Ας δούμε λοιπόν μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να κάνετε τα παιδιά σας να τρώνε υγιεινά!

  1. Μην πιέζετε το παιδί να «αδειάσει» το πιάτο του αν βλέπετε ότι έχει χορτάσει. Το παιδί πρέπει να τρώει όταν πεινάει και όχι να αισθάνεται ότι πρέπει να φάει μόνο για να είναι χαρούμενη η μαμά ή ο μπαμπάς. Προσπαθήστε να καταλάβετε πότε χορταίνει και πότε αρνείται να φάει το φαγητό του απλά με σκοπό είτε να «τραβήξει» την προσοχή είτε να φάει κάποιο άλλο σνακ που του αρέσει και αποφύγετε, αν ισχύει η δεύτερη περίπτωση, να συμπληρώσετε το γεύμα του με κάποιο γλυκό ή σνακ- είναι σημαντικό να μαθαίνει ότι υπάρχει ένα φαγητό για όλη την οικογένεια.
  2. Μη χρησιμοποιείτε το φαγητό ως ανταμοιβή, καθώς με τέτοιες πρακτικές τα παιδιά μπερδεύονται και μαθαίνουν πως το φαγητό είναι το μέσο με το οποίο μπορούν να κερδίσουν αυτό που θέλουν. Επίσης, κάποια φαγητά γίνονται πιο επιθυμητά από άλλα, όπως για παράδειγμα τα γλυκά (που συχνά χρησιμοποιούνται ως ανταμοιβή).
  3. Είναι καλό τα παιδιά να συμμετέχουν στην προετοιμασία των γευμάτων καθώς και στην αγορά των τροφίμων. Είναι πολύ πιο πιθανό να φάνε με μεγαλύτερη όρεξη κάποιο φαγητό που έχουν ετοιμάσει μόνα τους ή έχουν βοηθήσει στο μαγείρεμα του. Αφήστε λοιπόν τα παιδιά να σας βοηθήσουν όταν μαγειρεύετε υγιεινά γεύματα όπως σαλάτες, μπιφτέκια με λαχανικά, κέικ με φρούτα, ψωμί, υγιεινά σάντουιτς κλπ.
  4. Φροντίστε να τρώει όλη η οικογένεια μαζεμένη όσο περισσότερα γεύματα της ημέρας είναι δυνατό, σε ένα ήρεμο περιβάλλον, χωρίς την παρουσία της τηλεόρασης. Κάντε ευχάριστες συζητήσεις και γενικά φροντίστε να υπάρχει μία χαλαρή και όμορφη ατμόσφαιρα στο οικογενειακό τραπέζι. Επίσης, αν τα παιδιά σας είναι έφηβοι, είναι καλό να τους ενθαρρύνετε να τρώνε μαζί με όλη την οικογένεια και όχι μόνοι τους στο δωμάτιο τους ή μπροστά στον υπολογιστή.
  5. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να τρώνε καθημερινά πρωινό. Το πρωινό είναι πολύ σημαντικό γεύμα, αφού προσφέρει την ενέργεια και απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για το ξεκίνημα της ημέρας. Πολλές μελέτες έχουν δείξει πως συμβάλλει ουσιαστικά στην υγεία, βοηθώντας στη ρύθμιση της όρεξης και στη διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους, αλλά και στην πνευματική διαύγεια και την ικανότητα συγκέντρωσης και μάθησης των παιδιών.
  6. Σημαντικό για τα παιδιά είναι επίσης να μην παραλείπουν τα ενδιάμεσα γεύματα, αλλά και να πίνουν νερό και να ενυδατώνονται στη διάρκεια της μέρας. Ετοιμάστε υγιεινά σνακ για να πάρουν μαζί τους στο σχολείο, όπως φρούτα, γιαούρτι, κουλούρι, σάντουιτς με τυρί και λαχανικά ή με μέλι και ταχίνι, σπιτική πίτα με λαχανικά, σπιτικό κέικ. Αν κάποιες φορές θέλουν να τρώνε κάποιο σνακ από το κυλικείο του σχολείου, προτείνετέ τους τις ανάλογες υγιεινές επιλογές.
  7. Δώστε, ετοιμάζοντας το γεύμα, στο παιδί τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε δύο ή περισσότερες υγιεινές τροφές, για παράδειγμα φρούτα ή δύο ειδών σαλάτες και αποφύγετε να του επιβάλλετε να καταναλώσει μία τροφή που θέλετε. Έτσι αισθάνεται ότι συμμετέχει και βλέπει πιο θετικά την κατανάλωση κάποιων τροφών, ειδικά κάποιων «δύσκολων» σε ότι αφορά τις προτιμήσεις των παιδιών, όπως είναι τα λαχανικά.
  8. Μιλήστε στο παιδί σας για τα οφέλη της σωστής διατροφής και τη φροντίδα του σώματός του και, αν το παιδί σας αντιμετωπίζει κάποιο θέμα με το βάρος του, μην εστιάζετε διαρκώς σε αυτό και μην του μιλάτε για «δίαιτα» . Επικεντρωθείτε στα οφέλη που θεωρεί σημαντικά ανάλογα με τη φάση της ηλικίας του. Για παράδειγμα, τονίστε τη σημασία της καλής διατροφής ώστε να έχει δύναμη και ζωντάνια, να πηγαίνει καλά στα μαθήματά του και στο άθλημα που του αρέσει. Εάν ανησυχείτε για το βάρος του παιδιού σας, ή για οποιοδήποτε ζήτημα και απορία, ζητήστε τη συμβουλή του γιατρού και εάν χρειαστεί να ακολουθήσει κάποιο πρόγραμμα διατροφής απευθυνθείτε στο διαιτολόγο διατροφολόγο.
  9. «Χρωματίστε» το πιάτο τους. Είναι φυσιολογικό τα μικρά παιδιά να έλκονται από τη θέα ενός γεύματος με ζωντανά και χαρούμενα χρώματα, ενώ αντίθετα πολλές φορές απορρίπτουν τρόφιμα πριν καν τα δοκιμάσουν εάν δεν τους αρέσουν οπτικά. Κόψτε σε όμορφα σχήματα, για παράδειγμα, τα διαφόρων χρωμάτων φρούτα και λαχανικά τους και αφήστε τη φαντασία σας να δημιουργήσει!!
  10. Ενθαρρύνετε την οικογένεια σας να είναι δραστήρια και να συμμετέχει σε διάφορες διασκεδαστικές δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα το ποδόσφαιρο στο πάρκο, το μπάσκετ, το μπόουλινγκ, το ποδήλατο, η πεζοπορία, το συχνό περπάτημα σε ένα όμορφο περιβάλλον. Χρησιμοποιήστε τις αθλητικές δραστηριότητες ως μια ευκαιρία να περάσετε λίγο ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά σας.
  11. Δώστε το καλό παράδειγμα. Τα παιδιά έχουν την τάση να μιμούνται τους γονείς (κυρίως πριν φτάσουν στην εφηβεία) και εκεί βρίσκεται η ευκαιρία να τα βοηθήσετε να υιοθετήσουν δικές σας καλές συνήθειες. Είναι λογικό πως όταν συμβουλεύετε το παιδί να τρώει θρεπτικά τρόφιμα και να ασκείται πως πρέπει να βλέπει και εσάς να κάνετε το αντίστοιχο. Με τον ίδιο τρόπο μπορεί να «μιμηθεί» και επιβλαβείς συνήθεις, όπως η συχνή κατανάλωση γλυκών ή τυποποιημένων τροφών, η πολύωρη τηλεθέαση ή ενασχόληση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, η αποφυγή της σωματικής άσκησης.
  12. Φροντίστε λοιπόν η οικογενειακή διατροφή να έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
  • Να υπάρχει ποικιλία στα φαγητά σε εβδομαδιαία βάση : λαδερά, όσπρια, πουλερικά και κρέας, ψάρια, ζυμαρικά, πατάτες, ρύζι κλπ
  • Καθημερινά πρέπει να καταναλώνονται φρούτα στο ενδιάμεσο σνακ και μαζί με κάποιο κυρίως γεύμα, όπως στο πρωινό, ενώ πρέπει να προτιμώνται συχνότερα τα φρέσκα φρούτα σε σχέση με τους χυμούς και τα αποξηραμένα φρούτα.
  • Τα κυρίως γεύματα είναι απαραίτητο να συνοδεύονται από σαλάτες με λαχανικά εποχής
  • Καθημερινά είναι χρήσιμο να καταναλώνονται λίγες μερίδες γαλακτοκομικών (γάλα, γιαούρτι, τυρί) και για τα παιδιά χρειάζονται 2-4 μερίδες την ημέρα. Ενδεικτικά, 1 μερίδα γαλακτοκομικού θεωρείται 1 ποτήρι γάλα ή 1 κεσεδάκι γιαούρτι ή 1 κομμάτι τυρί 30-50 γραμμάρια.
  • Το τηγάνισμα πρέπει να αποφεύγεται σε τακτική βάση και να χρησιμοποιείται πιο αραιά.
  • Είναι καλύτερο να δίνετε έμφαση σε σπιτικά γεύματα και σνακ, προσπαθήστε όποτε έχετε χρόνο να ετοιμάσετε κάτι δικό σας.
  • Τα γλυκά είναι απαραίτητο να μην καταναλώνονται καθημερινά, αλλά λίγες φορές την εβδομάδα και σε λογικές ποσότητες, ενώ φυσικά είναι προτιμότερα τα σπιτικά.
  • Πολύ σημαντικό είναι να αποφεύγετε το συχνό φαγητό εκτός σπιτιού, κυρίως το γρήγορο φαγητό (burgers, πίτσες, κρέπες κλπ), τα αναψυκτικά και τα αλμυρά σνακ (πατατάκια, γαριδάκια, αλατισμένα κρακεράκια κλπ) και τα τυποποιημένα και επεξεργασμένα τρόφιμα (μπισκότα, κρουασάν, αλλαντικά και άλλα) ώστε να παραδειγματίζονται και τα παιδιά σας.

Το άρθρο Πως μπορώ να μάθω στο παιδί μου να τρώει υγιεινά; εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Άρθρα και συμβουλές για υγιεινή διατροφή • Nutripedia και το έγραψε ο/η Ευαγγελία Τόττη.

Σχετικά άρθρα:

  1. Διατροφή του βρέφους Το γάλα της μητέρας θεωρείται η ιδανική τροφή για το υγιές βρέφος από τη γέννησή του μέχρι τους 6 μήνες ζωής. Περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται (νερό, υδατάνθρακες, λίπη, πρωτεΐνες, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία) και στις κατάλληλες αναλογίες για...
  2. Έφηβοι και διατροφή: Μια κοινωνικό-πολιτισμική προσέγγιση Κατά τη διάρκεια της εφηβείας συμβαίνουν μεγάλες σωματικές αλλαγές που προκαλούν ποικίλες συναισθηματικές αντιδράσεις στο άτομο, όπως άγχος, ανασφάλεια, ευαισθησία στα σχόλια των άλλων, αμηχανία, περιέργεια, θαυμασμό και άλλα. Πρόκειται για ένα σοκ για τον έφηβο, ο οποίος καλείται να...


From: Ευαγγελία Τόττη http://www.nutripedia.gr/pos-na-matho-sto-paidi-na-trwei-ygieina/

A Round-Up of Recent Type 1 Research

Camp blog 2

Camp blog 2

Here at the American Diabetes Association, our mission is central to everything we do. We tailor our actions through this filter: preventing and curing diabetes while improving the lives of people affected by the disease.

We strive to be inclusive and address all types of diabetes, but it is also important to call out specific research for the people it can benefit. For example, the October 2015 edition of our journal Diabetes Care featured advances in type 1 diabetes research that we’re excited about—and we want to make sure you know about it!

You can read the full edition here, but here are the highlights.

Providing care in the school setting: A position statement

Appropriate care should be available to every student with diabetes. School nurses are an ideal choice for providing diabetes care during the school day, but they cannot always be available when the need arises. The Association recognizes this gap in care and advocates that other school staff (for example, teachers or volunteers) also be properly trained to provide diabetes care, such as giving insulin shots and dealing with low or high blood glucose levels (hypoglycemia or hyperglycemia). Our full position statement can be found here.

The Association further recommends that every student with diabetes have a Diabetes Medical Management Plan that details the specifics of that student’s diabetes management needs throughout the school day and during all school-sponsored activities, including how and how often to monitor blood glucose levels; insulin dosages; when and what kind of meals and snacks to give; procedures for what to do during school lock-downs and a breakdown of roles and responsibilities for parents, schools and students.

The three stages of type 1 diabetes: A scientific statement

The way diabetes affects the body can change over time. Now we know that type 1 diabetes progresses through a series of stages in a predictable manner. Understanding and providing standardized definitions for those stages can help researchers better design clinical studies and develop more tailored treatments for the disease. Taking this progression into account, the Association has developed a joint scientific statement, along with JDRF and the Endocrine Society, that outlines these stages, identified through the analysis of a series of prospective, longitudinal studies of people at risk for the disease.

The first stage—beta cell autoimmunity—occurs without any symptoms. The second stage—glucose intolerance—develops over the course of months or even decades. The final, third stage of type 1 diabetes occurs when symptoms finally appear. The full type 1 staging text can be found here.

Differences in type 1 in children versus adults: A consensus report

As children’s bodies and health are different from adults’, it makes sense that diabetes would affect them differently. A growing body of research shows that type 1 diabetes behaves more aggressively in children than it does in adults. A consensus report published by the Association highlights what is now known about important differences in how the disease affects certain age groups and discusses the need to design studies and develop regulatory pathways for medications that account for these differences. Read the full consensus report here.


To read the Association’s full October 2015 edition of Diabetes Care featuring advances in type 1 diabetes research, please click here.



From: American Diabetes Association http://diabetesstopshere.org/2015/10/17/recent-type-1-research/

FACT SHEET: USDA Invests in Locally-Led Conservation Projects Through New Regional Conservation Partnership Program

Created under the 2014 Farm Bill, the Regional Conservation Partnership Program (RCPP) is a new, comprehensive and flexible program that is designed to build strong and diverse partnerships, multiply the federal conservation investment and target conservation goals on a regional or watershed scale.

From: http://www.usda.gov/wps/portal/usda/usdahome?contentid=2015/10/0290.xml&contentidonly=true